Menu

Menu

SAFE ZONES

Wat zijn safe zones?: Dit zijn de gebieden in je ontwerp waar je ervoor zorgt dat niet alleen de boodschap maar ook elementen zoals subs , logo’s en call-to-actions altijd zichtbaar blijven, ongeacht het platform of apparaat. Vaak worden deze safe zones over het hoofd gezien.

Waarom zijn safe zones zo belangrijk? Elk social media-platform heeft unieke specificaties en interface-elementen, zoals knoppen en navigatiebalken, die je ontwerp kunnen overlappen. Zonder safe zones loop je het risico dat belangrijke content, zoals tekst of logo’s, wordt afgesneden. Wanneer er content buiten de safe zones getoond wordt kan het zo zijn dat deze content slecht zichtbaar is en soms wel helemaal niet zichtbaar. Door hier rekening mee te houden, blijft je boodschap altijd zichtbaar en professioneel.

Safe zones zijn per platform verschillend: Wat je misschien niet wist is dat safe zones verschillen per platform. Dit kan liggen aan de afmetingen en buffers op andere plekken in het scherm etc. Het is dan ook belangrijk om per platform te weten wat de safe zones zijn.

Template Safe zones:

Om ervoor te zorgen dat je video's op elk platform binnen de juiste safe zones vallen, kun je onze templates gebruiken.
We bieden verschillende templates aan, afgestemd op de diverse socialmediakanalen.
Vind de verschillende soorten platformen en templates hieronder:

INSTAGRAM STORIES TEMPLATE:

Bij het maken van een Instagram Story is het belangrijk om rekening te houden met de veilige zones, zodat alle elementen goed zichtbaar blijven. In de bovenste 220 pixels kunnen profielfoto’s en andere interface-elementen verschijnen, terwijl de onderste 420 pixels vaak bedekt worden door reacties en het "Bericht verzenden"-veld. Om te voorkomen dat belangrijke tekst of visuals wegvallen, is het aan te raden om deze binnen het middengebied van het scherm te plaatsen. Zo zorg je ervoor dat je Story er optimaal uitziet en je boodschap duidelijk overkomt.
Zie ook het voorbeeld:

Download hier

INSTAGRAM REELS TEMPLATE:

Bij Instagram Reels zijn er specifieke gebieden waar interface-elementen de content kunnen overlappen. De bovenste 220 pixels kunnen deels bedekt worden door de profielfoto en knoppen, terwijl in de bovenste 170 pixels ook geen cruciale informatie geplaatst moet worden. Onderaan worden de onderste 420 pixels vaak ingenomen door captions, reacties en andere interactie-elementen. De beste plek voor belangrijke tekst en visuals blijft het midden van het scherm, zodat alles goed zichtbaar blijft. Zie ook het voorbeeld:

Download hier

YOUTUBE SHORTS TEMPLATE:

Bij YouTube Shorts is het belangrijk om rekening te houden met de gebieden waar interface-elementen de content kunnen overlappen. De bovenste 140 pixels worden vaak bedekt door de titel en andere interface-elementen van YouTube, terwijl de onderste 270 pixels gebruikt worden voor knoppen en captions. Daarnaast kunnen de zijranden van 70 pixels aan de linkerzijde en 190 pixels aan de rechterzijde op sommige apparaten minder goed zichtbaar zijn.
Zie ook het voorbeeld:

Download hier

TIKTOK TEMPLATE

Bij TikTok-video’s zijn er gebieden waar interface-elementen de content kunnen overlappen. De bovenste 108 pixels kunnen bedekt worden door de profielfoto en andere interface-elementen, terwijl de onderste 320 pixels worden gebruikt voor captions, knoppen en interactie-elementen. Daarnaast kunnen de zijranden van 60 pixels aan de linkerzijde en 120 pixels aan de rechterzijde op sommige apparaten minder goed zichtbaar zijn.
Zie ook het voorbeeld:

Download hier

KENNISMAKEN MET CANTONA?

Neem contact met ons op!

Dan spreek je Chris vrij snel

TEAM CANTONA

Michael Karstens – Advertising

Chris Laarman – Founder / Strategie

Marjolein van den Broek - Account

Wouter Gunning – Strategie / Content

Koen Besseling – Digital marketing specialist

CONTACTFORMULIER

KENNISMAKEN MET CANTONA?

Neem contact met ons op!

Dan spreek je Chris vrij snel

TEAM CANTONA

Michael Karstens – Advertising

Chris Laarman – Founder / Strategie

Marjolein van den Broek - Account

Wouter Gunning – Strategie / Content

Koen Besseling – Digital marketing specialist

CONTACTFORMULIER

KENNISMAKEN MET CANTONA?

Neem contact met ons op!

Dan spreek je Chris vrij snel

TEAM CANTONA

Michael Karstens – Advertising

Chris Laarman – Founder / Strategie

Marjolein van den Broek - Account

Wouter Gunning – Strategie / Content

Koen Besseling – Digital marketing specialist

Leon van Oorschot – Content specialist

CONTACTFORMULIER

Menu

Menu

Menu

Menu